All photos and written content
on this site are the sole property
of Brocante Prulletjes.
Please do not copy or borrow.
Thank you.

vrijdag

l'histoire de Kugelhopf

In Frankrijk en vooral in de Elzas in het noordoostelijk, zijn er bakkers en gourmands 
die hun sneetjes kugelopf in kommen met cafe au lait dompelen voor het ontbijt,
of genieten in de middag bij de thee, de bijna altijd zoete snack tussen lunch en diner
(niet alleen voor kinderen en hun pain au chocolat).
Ze kunnen zelfs onderling oneens zijn over de spelling, met variaties zoals 
kuglopf, kougloff en kougelhopf,
maar een ding is zeker: de Elzas was Duits grondgebied, maar nu is het Frans en dus zo is de taart! De Franse stad Ribeauville heeft zelfs een festival ter ere van de kugelhopf eens per jaar. De Elzasser versie maakt gebruik van rozijnen, kirsch en amandelen.
Het is een gist deeg dat twee uur rijst. Een pan met een kroon-vormige bodem is bekleed met geschaafde amandelen. Het deeg wordt gekneed, vervolgens
in de pan gedaan om weer te rijzen voor een andere 2 uur en tenslotte gebakken. Bij de omgekeerde versie, is de kroon gevormd,en het brood versierd met de
geschaafde amandelen.


We weten allemaal dat Marie-Antoinette niet gezegd zal hebben:
"Laat ze taart eten."
Maar als het zo was, zou ik graag denken dat ze zou worden
verwezen naar de Kugelhopf! Sommige voedingsmiddelen historici
leggen de verbinding met de 18e eeuw. Tijdens haar regeerperiode
werd het populair in Frankrijk. Dus misschien was het deze
Oostenrijkse aartshertogin, gehuwd met de toekomstige koning van
Frankrijk Louis XVI aan de kathedraal van Straatsburg in 1770,
die het recept met haar uit Oostenrijk meebracht.

---------------------
Ik kocht mijn eerste kugelhopf vorig jaar tijdens onze vakantie in Ribeauville (Frankrijk)
in Colmar, en sindsdien heb ik de kriebels om zelf eens zo'n "taart"te bakken..

En vandaag bakte ik mijn allereerst Kugelhopf. Ik ben niet bepaald een
keukenprinses hoor, maar doe wel mijn best om dat te worden ;-)
Maar als je snip verkouden bent, valt het niet mee met je zware hoofd
er een beetje bij te blijven hahahaha, tijdens het rijzen heb ik
even zitten dutten hoor ;-)

Nou wat straalt mijn kugelhopf uit ? Juist, ja ze ziet er lekker uit he..!

Maar ze is qua structuur nog niet waar ze wezen moet...ze is nogal vast.
helaas...ik wil altijd graag dat alles in één keer lukt en perfect is..maarja
dat zou wel heel bijzonder zijn hé! En weinig uitdaging in zich hebben.

Maar met sommige dingen....zou het toch wel heel leuk zijn als het in 1x 
perfect zou zijn...zoals met deze kugelhopf bijvoorbeeld ;-)..
enfin..ik blijf gewoon nog even oefenen.

---------------

ps: Er is zelfs iemand die haar blog naar de Kogelhopf vernoemt heeft:

Bookmark and Share

6 opmerkingen:

LiLi M. zei

Mooie blog make over! Interessant wat je ons allemaal weet te vertellen over de Kugelhopf! Eigenlijk wel fijn dat hij niet in 1 keer perfect geworden is toch? Nu moet je wel vaker oefenen ;-)! Ik ben vaak in de Elzas op vakantie geweest, maar heb nooit zo'n koek geproefd, mmm reden om nog maar eens die kant op te gaan, vind je niet? Ik wens jullie een heel fijn weekend!

brocantezussen zei

Leuk he de Elzas, ik vind het een van de leukste stukken frankrijk. En hmmmm al het lekkers dat er vandaan komt. Ik vind dat hij er professioneel uitziet hoor! En op een mooie schaal!

Anoniem zei

Looks good thanks for sharing!~~Becky

Francien zei

Zo dat ziet er lekker uit Elise....en dat hij niet perfect is geeft toch niet als hij maar lekker is en dat straalt hij zeker uit...dus op naar de volgende...pak alvast een stukkie van deze...
groetjes Francien.

SantaBarbaraTalk.blogspot.com zei

Hello Elise,
Loved your story about the cake. Don't think I have ever tasted it, but the ingredients sound delicious. I would think thata the combination of German and French would make everything to do with baking delicious.
I would definitely crown you Princess of the Kitchen!
Carla

Anoniem zei

Nou, die ziet er lekker uit.Kan me voorstellen hoe het smaakt :))
Bij ons in Oostenrijk wordt het "Guglhupf" genoemd

Groetjes, Lilly